Tore brenner for jobben, men ikke hele døgnet

– Planen var at jeg skulle jo bli indremedisiner, men turnustjenesten i psykiatrien vekket interessen for å bli psykiater i stedet, forteller Tore Solheim (37). 1,5 år etter endt spesialisering er Tore overlege og psykiater ved poliklinikken til Salten DPS midt i Fauske sentrum. På fritiden røkter han blant annet bier på gården i Hopen sammen med kona og et vennepar.

Trebarnsfaren fra Hopen utenfor Bodø hadde turnus på Nordlandssykehuset som nyutdannet lege da han takket ja til tilbudet om å spesialisere seg innenfor psykiatri. Det ble et riktig valg for Tore.

– Etter å ha studert og studert i så mange år, var det en fantastisk følelse å endelig få komme i gang med å få gjort noe. Det gjorde inntrykk å få tildelt ansvaret for en pasient fullt og helt, og å kunne følge pasienten til hun eller han var frisk igjen, forteller Tore.

Han beskriver arbeidshverdagen på den psykiatriske poliklinikken som «reinspikka» arbeid med folk.

Her er hverdagen preget av mye tid til klinisk arbeid og minimalt med koordinering av andre tjenester og administrasjon. Dørene er åpne, og det er ukomplisert å stikke hodet inn døren hos fysioteraperuten lengre ned i gangen, om det skulle trengs for å hjelpe en pasient. Tore elsker det.

Han får mye ut av behandlingen når han trer ut av den tradisjonelle behandlerrollen og gjør hverdagslige ting sammen med pasientene. Det er det rom for på poliklinikken. Ikke sjelden setter Tore seg i bilen for å oppsøke en pasient som er for dårlig til å møte opp på poliklinikken for å se hvordan det går.

Relasjonen til pasientene er trygg og genuin, slik Tore liker det.

Får skape sin egen stil i yrket

Tore ser ut som han du møter på foreldremøte eller på butikken. Uformell. Smilende. Åpen. Det personlige engasjementet i jobben er stort. Det vekker tillit hos både pasienter og kollegaer.

– Det er viktig for meg at jeg får skape min egen rolle, gjøre ting på min måte og sette mitt særpreg. Det er en av grunnene til at jeg så glad i jobben min.

Han er ydmyk for at mange pasienter kan reise 3 timer for en samtale på klinikken. Deretter 3 lange timer tilbake. Det inspirerer han at pasientene er så glad for hjelpen de får, at de engasjerer seg skikkelig i behandlingen.

Pasientgruppa hos oss tåler den nordnorske direkte kommunikasjonsformen, og det preger måten vi jobber på. Han kommer tett på.

Brenner for jobben, men ikke hele døgnet

Tore representerer en generasjon overleger som i stor grad har fokus på å balansere familie og fritid.

– Jeg elsker jobben min, og brenner for å gjøre en skikkelig god jobb. Men, ikke hele døgnet. Det må være rom for mer enn bare jobb i livet. Noen ganger er det behov for å være hjemme fra jobb, og det er det rom for, forteller Tore.

Han er en aktiv mann, og bygger opp et gårdsbruk på hjemstedet på fritiden. Gårdsbruket ligger på Tverlandet, en halvtimes kjøretid fra arbeidsplassen og 20 minutter fra Bodø sentrum. Her får hele familien oppleve gleden med gårdslivet.

Sammen med kona og et vennepar satser de på jordbær og tindved. Til høsten kommer det geiter, blant annet for å beite bort kratt og ugress. Bigården med 3 kuber er allerede på plass.

– Gårdsprosjektet i flott nordlandsnatur gir meg inspirasjon og motivasjon på jobben. Tiden hvor det var lys på kontorene til langt på natt er over for min generasjon, slik jeg ser det. Vi vil ivareta hele mennesket, både jobb og fritid. Da blir vi den beste versjonen av oss selv, mener Tore.

På jobb

"Rom til å fordype meg i faget"