Vil du bidra til å heve kvalitet og pasientsikkerhet for Nordlandssykehuset og Helse Nord?

Er du engasjert, entusiastisk og positiv, er du en god pådriver for en bedre helsetjeneste! Det er nå behov for flere til å jobbe med kontinuerlig forbedring.

Linda Djupos deltok på kull 2 i 2019 på Helse Nords utdanning innen kontinuerlig forbedring, QI Nord. Selv jobber hun som KOLS-koordinator, og bruker sin nye verktøykasse hver dag. Best av alt, har utdanningen gitt en ringvirkning hvor potensialet for en bedre helsetjeneste står i fokus. Fra hennes ståsted som deltaker, var det viktig at pådriverne i utdanningen klarte å inspirere til et nytt syn på arbeidsmetodikken.

 

  • Vi har rett og slett fått økt fokus på forbedring og hva som skal til for å heve standarden på tjenestene vi leverer, forteller hun, og fortsetter;
  • Etter hvert som flere kollegaer får kunnskapen, er det lettere å starte prosjekter – for vi har alle kunnskap, verktøy og metoder som kan hjelpe oss i arbeidet vårt!

Hva er Kontinuerlig forbedring?

Kontinuerlig forbedring handler om å kombinere profesjonell kunnskap med forbedringskunnskap. Det betyr at vi kombinerer forbedring av diagnostikk og behandling med forbedring av prosesser og system.

 

Utdanningen har vokst i stor skala siden 2018 – fra å være rundt 20 deltakere per kull, til 96 deltakere i dagens kull! Det er kanskje selvforklarende at vi har behov for flere pådrivere som kan bidra med å spre god kunnskap til ansatte i alle ledd.

For deg som har en god dose entusiasme

I en stilling som dette, er det viktig å ha evnen til å engasjere, og spre kunnskap gjennom engasjement og entusiasme – en såkalt pådriver.

For meg var det viktig at pådriverne hadde trua på konseptet og at de viste entusiasme og får folk med. Selv mener jeg at styrken til mange av de jeg har møtt under utdanningen er at de byr på seg selv. Da blir deltakerne mer åpne for prosessen og arbeidsmetoden, forteller Linda.

Med mange spennende oppgaver og rom for kreativitet, kan vi by på en jobb som gir gode ringvirkninger. Ikke bare hever den kvalitet og pasientsikkerhet – du er også med på å utvikle og forbedre helsetjenesten på tvers av alle ledd.

Kunnskapen du er med på å formidle, kan brukes til utallige forbedringsområder. Bedre pasientflyt, redusere ventetid, redusere antall uønskede henvendelser eller avvik, og mye mer.

Utvikler den enkelte «på gulvet»

Kunnskapen og motivasjonen fra utdanningen er en viktig faktor for å bidra til forbedringsevne hos hver enkelt ansatt. De som jobber klinisk er gjerne de som ser forbedringspotensialet, og som har størst mulighet til å forstå hvordan det bør endres.

Forbedringskunnskapen er et godt verktøy for både pasientsikkerhet og kvalitet på tjenesten. Denne kunnskapen gir oss motivasjon til å se kritisk på det vi driver med. Når vi først har tenkt tanken, har vi de riktige verktøyene til å forsøke å gjøre det bedre, forteller Linda.

Ønsker du å bidra til at flere skal ha de riktige verktøyene tilgjengelig når en forbedring er mulig – og samtidig bidra til en bedre helsetjeneste?

Bli med på laget!

Fagavdelingen ved Seksjon for pasientsikkerhet lyser ut stilling som rådgiver i kontinuerlig forbedring

Forbedringsutdanningen QI Nord har siden 2018 vokst i stor skala. Fra å være rundt 20 deltakere pr kull er det nå 96 deltakere pr kull. Også utdanning av forbedringsveileder er nå i gang med 20 deltakere pr kull.

Dette er en stor stolthet for seksjonen og Helse Nord. Vi har nå en ledig stilling ved seksjonen for å kunne videreutvikle dette arbeidet ytterligere, forteller Fagsjef Tonje Elisabeth Hansen